Jun 19, 2024

Antena magnetica pentru amatori - breviar de calcul.

Prima antena magnetica pe care am vazut-o in viata mea a fost una facuta de amatorul YO2LAG - Cori, asta cu ani si ani in urma cind au aparut si pe la noi citeva articole publicate prin revistele vremii cu datele de proiecatare si citeva exemple gata calculate pt cei mai slabi la matematica.

Cei care nu au stiut de articolele respective tot s-au descurcat "babeste" sau experimental cu materialul pe care l-au avut la dispozitie, problema zilei fiind de fapt teava de cupru si nu matematica.

In vremurile de azi exista o gramada de programe care ruleaza pe orice PC (DOS, Win, Java etc.) inclusiv OnLine asa ca modelul matematic este foarte usor de calculat iar teava de cupru pt instalatii este cita vrei.

Sunt citeva mici secrete de care trebuie tinut cont la proiectarea unei astfel de antene pt US.

Prima problema este ce lungime [L] trebuie sa aiba circumferinta cercului mare ? In functie de lungimea de unda dorita, acesta este raspunsul corect, mai exact nici mai mica de 1/8 landa  (caci nu are randament) nici mai mare de 1/4 landa (caci functioneaza mai mult electric nu magnetic).... si aici apare numarul magic 5 (cinci), adica 1/5 landa din lungimea de unda. Avind lungimea rezulta diametrul cercului mare [D] si implicit diametrul cercului mic de cuplaj [d] pt ca raportul D/d = 5 , la fel si diametrul tevilor tot in raport de 5.

Din lipsa de cupru eu am folosit aluminiu si am calculat modelul cu un vechi calculator stiintific Sharp pe care-l avem inca din faculate. Zilele trecute cind am inceput sa scriu articolul de curiozitate am calculat din nou OnLine si a iesit bine atena are un randament de 80%.

Merita sa o faci singur daca poti caci o antena noua cu automatizare la acord te costa vreo $800.

 Inductanta :

L[uH]= 6,232xlx(7,353xlg254,75x l/d - 6,638)x0,01

in care :

- l = circumferinta cercului in [m] ;

- d = diametrul tubului in [cm].

Ex. d=1,9 cm ; D = 1 m ; => L = 2,52 uH

Condensatorul de acord :

C = 25330/(f^2 x L) ; [pF] [uH] [MHz]

Ex. L=2,52 uH si f = 14Mhz => C = 51pF

Atentie ! Pe condensator apare o tensiune mare de ordinul kV daca puterea este mare.

La numai 20w apare cca. 1,5kV in cazul meu ... eu am folosit un CV folosit cindva in radio Gloria sectiunea de UUS a fost numai buna si rezista la 20w dar nu rezista la 100w :-) am incercat si sfirie :-)


Bibliografie :

Rdoamatorul 6/97 - YO4UQ Cristian Colonati

magnetic loop calculator at DuckDuckGo

Small Transmitting Loop Antenna Calculator • 66pacific.com