Sep 7, 2011

Alimentarea statiilor radio CB.

In mod normal alimentarea cu enerigie electrica a unei statii radio CB de 4w nu pune probleme deosebite atunci cind e folosita pe un autovehicul cu instalatia electrica la 12V, tot ce va trebuie este un stecher de bricheta de buna calitate, cu sau fara siguranta incorporata in el (Atentie ! pe circuit TREBUIE sa fie cel putin o siguranta de 3A), este de preferat modelul cu lamele mai late pe linia de masa, si verificati stringerea/contactul in priza ... fara joc. De pe o priza de bricheta de pot lua maxim 7A cu precautiile de rigoare, iar in turismele moderne sunt cel putin doua prize.

La camioane instalatia electrica este la 24V, deci va trebuie un stabilizator ("reductor") 24/12 V la minim 5A...10A, si vedeti ce consumatori mai putei pe linia aia de + :-) Nu o incarcati prea tare.


Lucrurile se complica cind doriti s-o folositi pe post de statie fixa/portablia CB, caci va trebuie neparat o sursa de tensiune bine stabilizata si filtrata ca sa scapati de "brumul" de retea. O asemnea sursa liniara ( nu in comutatie ) scoate 5...7 A /13,8Vdc si costa cca. 200...300 RON. Se poate opta pt lucrul QRP cu 4...10W si la folosirea unui acumlator cu gel ( 4...7A/12V)in tampon cu o sursa de curent mai mic 1...2 A care sa asigure curentul de incarcare in regim de stand by. O asemenea solutie folosesc si eu caci asa mai am o rezerva de energie pt. operarea statiei in trafic radio de urgenta /portabil.



Daca trecem de la QRP la un QRO normal de 100w lucrurile se complica si mai mult, caci o sursa de tensiune stabilizata la 13,8V/20A costa cam mult 450...650 RON. Eu am gasit una second si-am reparat-o caci era defecta..., si n-am stiut decit atunci cind am pus-o in sarcina ... nu scotea curent, dar avea tensiunea ok :-(, oricum, acum e mai buna decit una noua :-).



Aproape ca-mi vine sa zic ca e mai bine cu o baterie auto si-un redresor cu tiristor ... o baterie noua marca "TUDOR" de 12V/50A costa cca. 250 RON.